اصطلاحات رایج طبیعتگردی

اصطلاحات رایج طبیعتگردی

«طبیعت‌گردی» نوعی از سفر است که این‌روزها مخصوصا در میان جوانان رواج بسیار پیدا کرده است، اگر شما هم دوست دارید این سبک سفر را امتحان کنید و به تازگی به جرگه طبیعت‌گردان پیوسته‌اید، بد نیست که با برخی از اصطلاحات رایج طبیعتگردی آشنا شوید. این عبارات و واژه‌ها را احتمالا در تورهایی که شرکت می‌کنید، از زبان همسفرانتان خواهید شنید. در این مقاله از سایت همدان گشت، اصطلاحات رایج طبیعت‌گردی را به شما معرفی خواهیم کرد.

اصطلاحات رایج طبیعتگردی

مسیر پاکوب: در طبیعت یا کوه شاید این اصطلاح را زیاد شنیده باشید؛ به مسیرهایی که در اثر رفت و آمد زیاد صاف شده باشند اصطلاحا مسیر پاکوب می‌گویند. یکی از نکاتی که در سفر مسئولانه باید رعایت شود عبور از همین مسیرها است. این کار ضمن تامین امنیت سفر شما باعث ایجاد کمترین تخریب در پوشش گیاهی و جانوری منطقه می‎شود. زیرا شما با عبور از مسیرهایی غیر از مسیر پاکوب قسمت‌هایی بیشتری از طبیت را تخریب خواهید کرد.

مسیر مالرو: یکی دیگر از مسیرهایی که حتما در کوه و دشت آن را دیده‌اید، مسیرهای مالرو است. این مسیرها نیز مانند مسیر پاکوب راه تقریبا صافی است که ظاهر آن از بقیه راه‌ها متفاوت است. این مسیر محل عبور حیوانات اهلی مانند خر، قاطر و… است. گاهی در بعضی مسیرها نیز این محل با مسیر پاکوب یکی است.

کمپ کردن، کمپینگ: این اصطلاح برای مواقعی به کار می‌رود که شما در تورهای طبیعتگردی چادر یا سرپناهی در منطقه‌ای به پا می‌کنید و شب را در آنجا به صبح می‌رسانید.

شب مانی: هرگاه شنیدید که برنامه‌ای شب مانی دارد، به این معنی است که شب را در آن محل می‌مانید. اقامت این شب نیز معمولا در کمپ است.

آشنایی با دیگر اصطلاحات رایج طبیعتگردی

یال | Ridge: به محل برخورد دو دامنه شیب دار می گویند که در بالاترین نقطه تماس خود هستند.
دره | Valley: دره ها را که همه می شناسیم، به فرورفتگی هایی که میان دو کوه یا تپه ایجاد شده، دره می گویند. آن ها می توانند به شکل U یا V باشند.
دامنه | Sidehill : بخشی از بدنه کوه هستند که معمولا به صورت شیب دار دیده می شوند. بسیاری از مسیرهای طبیعت گردی در دامنه ها وجود دارد.
خط الرأس | Drainage divide: از اصطلاحات طبیعت گردی خط الرأس می باشد که به میان‌آب یا آب پخشان هم معروف است، به بلندترین یال میان دو یا چند قله گفته می شود که می توان آن را برخورد دو دامنه در بالای کوه دانست که آب باران از آنجا تقسیم می شود.
گردنه | Mountain pass: گردنه ها ناحیه ای از خط الرأس کوه هستند که ارتفاع کمتری را نسبت به قله های دوطرف دارند. معمولا زمانی که می خواهید یک رشته کوه را رد کنید باید از گردنه عبور کنید که در مواقع زیادی در گردنه ها راه ماشین رو کشیده می شود.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
اصول، قوانین و مهمترین نکات کوهنوردی که باید بدانید
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با کشور نپال و زیباترین شهرهای آن که باید ببینید!

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست