جاذبه های دیدنی زنجان

آشنایی با جاذبه های دیدنی زنجان

وقتی صحبت از سفر رفتن می‌شود بسیاری از ما مقصدهایی را انتخاب می‌کنیم که قبلا بارها به آن شهرها سفر کرده‌ایم. برای مثال شهرهای شمال کشور، شیراز، اصفهان، کیش، قشم و… جزو پرطرفدارترین شهرها برای سفر هستند. در این میان اما شهرهایی هستند که با وجود شگفتی‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیرشان از آن‌ها غافل می‌مانیم. زنجان یکی از این شهرهاست که تا به آن سفر نکنید متوجه نمی‌شوید که تا پیش از آن چه فرصتی را از دست داده‌اید. زنجان در شمال غربی کشورمان واقع شده و تاریخ و تمدنی غنی را در دل خود جای داده است. این شهر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری بهره می‌برد؛ با این وجود تا به حال آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقاله از سایت گردشگری همدان گشت با جاهای دیدنی زنجان آشنا شوید و با سفر به این شهر خوش‌آب‌وهوا یکی از بهترین سفرهای زندگی‌تان را رقم بزنید.

رخت شوی خانه یکی از جاهای دیدنی زنجان

بنای تاریخی رخت‌شوی‌خانه در بافت قدیمی شهر زنجان قرار دارد که مکانی سرپوشیده بود و برای آسایش زنان در فصل زمستان ساخته شده بود. این بنا در همه ایران تنها بنایی‌ است که با این کاربری ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته و تقریباً نظیر آن دیده نشده است. رخت‌شوی‌خانه در دوره قاجار توسط دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر و مشهدی اسماعیل ساخته شد و چند سال قبل شهرداری زنجان آن را خرید و تبدیل به موزه مردم‌شناسی کرد.

رودخانه قزل اوزن

رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است.این رود که از کوه های چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیره در طی مسیر خود زمین ها رو شسته وخاک رس قرمز رنگ رو با خود حمل می کنه و به نظرهر بیننده، این رودخانه سرخرنگ بوده وبه همین جهت به قزل اوزن معرف شده است.

جاذبه های دیدنی زنجان

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

گنبد سلطانیه از جاهای دیدنی زنجان

در مسیر تهران به زنجان در میان دشتی فراخ در زنجان گنبدی آجری با روکش کاشی‌های فیروزه‌ای خودنمایی می‌کند. این بنای تاریخی که به بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا شهرت دارد، گنبد سلطانیه نامیده می‌شود و به دستور الجایتو یا سلطان محمد خدا بنده که در زمان ایلخانیان فرمانروا بود، ساخته شد و در روایتی آمده است که این بنا آرامگاه وی است. این گنبد دیدنی در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکوثبت شده است. جالب است بدانید که گنبد سلطانیه در قدیم به‌عنوان ساعت آفتابی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

معبد داش کسن یا اژدها زنجان

معبد داش کسن یک بنای صخره ‌ای می باشد که در حوالی روستای ویر به فاصله تقریبی ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان قرار گرفته است. این معبد تاریخی با طراحی اژد‌ها ، از آثار باقی مانده دوره ایلخانی محسوب می گردد. معبد اژدها شامل دو طرح برجسته اژد‌ها و تعدادی محراب اسلامی در دو طرف آن که به طور قرینه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند ، می باشد. نقوش شگفت انگیز و منحصر به فرد استفاده شده در این معبد پرابهت را در مکان دیگری از کشور ایران نمی توان مشاهده نمود. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی زنجان و به خصوص یک مکان تاریخی خاص را دارید ، در انتخاب معبد داش کسن تردید نکنید!

آبشار شارشار

آبشار شارشار از نقاط دیدنی استان زنجان است. این آبشار در منطقه تهم، در شمال باختری شهر زنجان قرار دارد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با جاذبه های گردشگری باربادوس
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با محبوب ترین غذاهای هنگ کنگی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست