آشنایی با جاذبه های دیدنی سمنان

آشنایی با جاذبه های دیدنی سمنان

سمنان یکی از استان های بزرگ ایران است که در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر قرار دارد. این شهر در مسیر تهران به خراسان واقع است و جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. استان سمنان از ۸ شهرستان تشکیل شده که هر کدام جاذبه های مختلفی دارند و برای گردشگری گزینه ای عالی محسوب می شوند.

جاهای دیدنی سمنان ، سفری رنگارنگ از جنگل تا کویر

طبیعت بکر و دست نخورده استان سمنان به تنهایی در شهرستانهای این استان نیز جالب توجه است، به طوریکه با سفر به شهر سمنان و سپس به شهمیرزاد و مهدیشهر می توان تجربه دو آب و هوای متفاوت را با طی کمتر از ۲۰ کیلومتر داشت. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری سایت همدان گشت قصد داریم تا درباره جاذبه های گردشگری سمنان صحبت کنیم؛ در ادامه همراه با ما باشید تا سفری به استان سمنان و جاذبه هایی که در آن وجود دارد آشنا شوید.

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ با ۷ متر ارتفاع یکی از مهمترین و معروف ترین بناهای تاریخی سمنان است که قدمت آن به زمان قاجار برمی گردد و تزئینات آن در حدی ست که حتما هنگام گذر از کنارش، نظرتان را جلب خواهد کرد.

چشمه‌ی هفت رنگ مجن
چشمه‌ی هفت رنگ مجن از جاهای دیدنی سمنان است. این چشمه در شمال شهر شاهرود در میان شکاف دره‌ها و دامنه‌ی قله شاهوار قرار دارد. زیبایی چشمه‌ی هفت رنگ مجن مدیون مواد معدنی در اطراف چشمه است. از لحاظ اقلیم این منطقه دارای آب و هوای سرد و نیمه خشک است. این آب و هوا گونه‌های گیاهی و جانوری خاص و متنوعی را همراه داشته است. مواد معدنی موجود در این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی و استخوانی بسیار مفید است. اطراف این منظقه، چشمه‌هایی در حال جوشش است که دارای مواد معدنی جیوه‌دار است.

آبشار و قندیل‌های یخی آوستا
آبشار و قندیل‌های یخی اوستا در روستای تاریخی ابرسیج در قسمتی از رشته‌کوه البرز شرقی و در دامنه‌های کوه سترگ شاهوار قرار دارد. این آبشار و قندیل‌های آن از دیدنی‌های ناشناخته‌س شاهرود است. در این روستا آبشارهای زیبایی وجود دارد که این آبشارها در زمستان به قندیل‌های بزرگی بر روی صخره‌ها تبدیل ‌می‌شوند. این آبشار در تمامی فصل‌ها زیبایی‌های خاص خود را دارد، ولی در فصل زمستان این قندیل‌ها گردشگران بیشتری را جذب خود می‌کند. در این منطقه حیوانات اهلی و وحشی متنوعی دیده می‌شود.

جنگل ابر ، اقیانوس رویایی شاهرود

در شهرستان شاهرود، می‌توانید اقیانوس افسانه‌ای ابر را در میان دار و درخت یک جنگل هیرکانی با چشم ببنید و غرق لذت این مکان رویایی شوید. جنگل ابر شاهرود یکی از جاهای دیدنی سمنان است که عاشقان طبیعت، شیفته‌ی زیبایی منحصر به فرد آن هستند. این جنگل از نسل جنگل‌های هیرکانی است و چشمه، آبشار و تنوع بالایی از گیاهان و جانواران را در دل خود جای داده است. در این جنگل ژوراسیک، گیاهان جذابی همچون راش، بلوط، توسکا و… و حیواناتی مثل خرس، روباه، پلنگ و… زندگی می‌کنند. جنگل ابر همان‌طور که اسمش برمی‌آید، جولانگاه ابرهاست و در میان حصار درخت‌ها و کوه‌ها می‌شود، امواجی از آن‌ها را دید. این جنگل، بیش‌تر در نیمه‌ی اول سال پذیرای امواج ابرهاست و تصویری دیدنی را به شما نشان می‌دهد. این جنگل در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود، در روستای ابر، منتظرتان است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی سمنانبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

جاذبه های گردشگری سمنان

روستای مُجِن

دیگر شهر استان سمنان شاهرود است که جز جاذبه های گردشگری سمنان محسوب می شوند. روستای مجن در شهر شاهرود قرار دارد و عنوان ماسوله ی کویری ایران را توانسته از آن خود کند. این روستا در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شاهرود قرار دارد.

شهمیرزاد؛ بهشت کویر
کمتر کسی پیدا می‌شود که از میان جاهای دیدنی سمنان نام شهمیرزاد را نشنیده باشد. شهمیرزاد را می‌توان بهشت گمشده سمنان نامید. این منطقه در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر سمنان قرار دارد و با وارد شدن به آن، آب و هوای خنک و فوق‌العاده‌اش شما را به حیرت می‌اندازد. وجود چنین منطقه خنک و خوش آب و هوایی در نزدیکی کویر گرم سمنان، هر گردشگری را به تعجب وا می‌دارد.

کوچه باغ‌های شهمیرزاد بسیار دیدنی و جالب‌توجه‌اند و بزرگترین باغ گردوی جهان با گردوهای خوشه‌ای در آنجا قرار دارد. خوشمزه‌ترین گردوها و درشت‌ترین آن‌ها را می‌توانید در باغ‌های بهشتی شهمیرزاد نوش جان کنید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

کویر ریگ جن
کویر ریگ جن به مثلث برمودای ایران مشهور است و دومین ریگ‌زار بزرگ ایران است. به دلیل وقوع حوادث عجیب و غریبی که دلیل منطقی برای آنها وجود ندارد، افراد محلی از این کویر می‌ترسند. آنها معتقدند این کویر محل دفن موجودات زنده است.

ریگ جن منطقه‌ای کویری در کویر مرکزی ایران، بین اصفهان و سمنان است. این منطقه پر از تپه‌های شنی است که اطراف آن باتلاق‌های نمکی وجود دارد. وسعت تقریبی آن ۳۸۰۰ کیلومتر مربع است و هیچ چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد. این کویر مرموز یکی از جاهای دیدنی سمنان است که بسیار مکان مناسبی برای گردشگرانی است که به ترس و هیجان علاقه دارند. مهم‌ترین مسئله در سفر به این کویر این است که اگر تا به ‌حال به کویر نوردی نرفته‌اید و حرفه‌ای نیستید، به‌ هیچ‌ عنوان برای اولین تجربه ریگ جن را انتخاب نکنید. حتی اگر هم حرفه‌ای هستید حتما با تور و تجهیزات کامل به این کویر بروید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی سمنانبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دروازه ارگ از جاهای دیدنی سمنان

دروازه ارگ، یکی از شاهکارهای معماری سمنان، مربوط به دوران بهمن میرزا بهاودول، فرزند فتحعلی شاه قاجار است و طبق کتیبه آن، در زمان ناصرالدین شاه قاجار و در زمان انوشیروان میرزا، حاکم ساخته شده و از جاهای دیدنی سمنان است. دروازه ارگ ​​کنونی، دروازه شمالی ایالت ارگ در سمنان قدیم بوده که اکنون چیزی از آن باقی نمانده است.
ساختمان اصلی از آجر ساخته شده است و مهم ترین ویژگی آن تصاویر تاریخی نبرد رستم و دیو بر کاشی هفت رنگ در دروازه ورودی است. این دروازه دارای نمای شمالی و جنوبی است، نمای شمالی زیباتر و جذاب تر از جنوبی است.
نمای جنوبی کاشی با توجه به استفاده از تزئینات کاشی هفت رنگ نسبت به نمای شمالی دارای جزئیات بیشتری است و همچنین دارای یک مناره تزئینی زیبا است. درهای دروازه ارگ ​​از چوب ضخیم با میخ های فلزی شکل گرفته است و از جاهای دیدنی سمنان می باشد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
جاهای دیدنی کانادا: مقصدی عاشقانه با مناظری زیبا
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با جاذبه های گردشگری باربادوس

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست