غار علیصدر | مناطق گردشگری همدان

غار علیصدر  یکی از جالب ترین  زیبایی‌های آفرینش است. این غار شگفت انگیز از جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شودکه تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی قابل قایقرانی جهان است که طولانی‌ترین مسیر قایقرانی را دارد. این غار همچنین یکی از بزر‌گ‌ترین غارهای آبی جهان نیز به شمار می‌رود و قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یا ژوارسیک (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) بر‌می‌گردد.

وقتی به دیدن غار چندین میلیون ساله علیصدر می‌روید، در واقع سفری هیجان‌انگیز را به اعماق دنیایی ناشناخته و اسرار آمیز شروع کرده‌اید. دنیایی که هرچه در آن پیش می‌روید، بیشتر متعجب و حیرت‌زده خواهید شد. در این سفر ابتدا از دالان‌های پرپیچ‌و‌خمی عبور می‌کنید و سپس ادامه مسیر را با قایق‌های پدالی در دالان‌های زیبا و دهلیزهای متعدد و چشم‌نواز ادامه می‌دهید. از مجموعه رشته آب‌ها در درون غار علیصدر، دریاچه‌هایی به وجود آمده‌اند که طی کردن آن‌ها تنها با قایق میسر است. بازدید شما به دو صورت نیمه مسیر و تمام مسیر به مسافت‌های ۱۲۵۰ و ۴,۰۰۰ متر است.

نام‌گذاری غار علیصدر

غار علیصدر در گذشته «علی سرد» و «علی سد» نامیده میشد. چون اهالی روستای علیصدر از این غار به‌عنوان مخزن و سد استفاده می‌کرده‌اند. حتی در بنچاق‌ها و اسناد روستا نیز نام ده «علی سد» و در شناسنامه‌های اهالی «علی سرد» نوشته شده است. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ جاده‌ای برای روستا احداث شد و پیمانکار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را «علی صدر» نوشت و از آن زمان به بعد، این نام برای این روستا و غار رایج شد.

تاریخچه غار علیصدر

پیش از آن که غار علیصدر برای همه شناخته شود و پای غارنوردان و گردشگران به این زیبای خفته باز شود، مردمان محلی این غار را می‌شناختند. اهالی روستای علیصدر و روستاهای اطراف، هنگام هجوم اشرار و قوای دشمن در جنگ‌های داخلی و خارجی به آن پناه‌ می‌بردند.

آن‌ها همچنین با هدایت مازاد آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به‌عنوان مخزن و سدی برای ذخیره آب در فصل گرما استفاده می‌کردند. همین باعث شده بود تا سطح آب در قسمت شرقی غار تا ارتفاع ۲٫۲۰ متر و تا نزدیکی دهانه ورودی غار بالا بیاید و امکان دسترسی به غار را تا سال‌ها غیرممکن کند؛ تا اینکه با وقوع زلزله فارسینج در آذرماه ۱۳۳۶ و ایجاد شکاف در کف غار سراب، آب نهر سراب به‌یک‌باره قطع شد و طی ۶ سال، یعنی حدود سال ۱۳۴۲ سطح آب غار به ارتفاع طبیعی خود رسید.

در این سال یک گروه ۱۴ نفره از غارنوردان این غار را بررسی و کنکاش کردند و با وسایل ابتدایی مثل فانوس و تیوپ لاستیکی مسافتی از غار را طی کردند. در سال ۱۳۴۶ با پخش خبر کشف غار علیصدر توسط تعدادی از کوهنوردان کلوپ سینای همدان در روزنامه اطلاعات و در سطح رسانه‌های ملی، سیل محققان، کوهنوردان و علاقه‌مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد. در سال ۱۳۵۳ فردی به نام عبدالله حاجیلو، ریاست هیئت کوهنوردی همدان، به صورت شخصی و با کمک مردم محلی و هیئت کوهنوردی، دهانه غار را به عرض پنج متر و ارتفاع سه متر باز کرد.

فضای داخلی و قایقرانی درون غار

فضای داخلی و سنگ‌های درون این غار به دوران دوم زمین‌شناسی یعنی دوره ژوراسیک مربوط می‌شود. زیبایی این غار واقعا چشم‌نواز بوده و نورپردازی آن در قسمت‌های مختلف جلوه خاصی به غار بخشیده است. وجود قندیل‌های بلند و جذاب در بخش‌های مختلف این غار واقعا حیرت‌انگیز بوده و چگونگی ایجاد آن ممکن است ساعت‌ها شما را به فکر فرو ببرد.

غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

 

غار علیصدر همدان

غار علیصدر دارای دو مسیر خشک و آبی است که طی کردن هر کدام از آن‌ها به نوع خود لذت‌بخش است. در ابتدا که وارد غار می‌شوید، باید از پله‌های متعددی پایین رفته و در فضای داخلی غار قدم بزنید. زیبایی سنگ‌ها و فضای داخلی غار قطعا حیرت هر بینننده‌ای را برمی‌انگیزد و شما را در عمق افکارتان غرق می‌کند.

پس از قدم زدن و عبور از مسیر خشکی، با پوشیدن جلیقه نجات و به همراه یک راهنما وارد قایق می‌شوید، تا به طور کامل از قسمت‌های آبی این غار دیدن کنید. فرد راهنما به طور کامل درباره بخش‌های مختلف غار و قدمت آن‌ها به شما توضیح داده و اسامی سنگ‌های مختلف موجود در قسمت سقف غار را به شما معرفی خواهد کرد. بد نیست بدانید که سنگ هر بخش از غار شبیه به یک چیز است، به عنوان مثال، سنگ برخی قسمت‌ها مشابه مروارید، اژدها و پرنده است.

شما در هر گوشه از غار علیصدر معجزه‌ای از طبیعت را مشاهده کرده و بیش از پیش عظمت خداوند را درک خواهید کرد. مطمئن باشید قایق‌سواری در این غار شگفت‌انگیز، لحظات فوق‌العاده ناب و درجه یکی را برای شما رقم خواهد زد و تجربه یک حس فراموش‌نشدنی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

سعی کنید زمانی که درون قایق نشسته‌اید، همه بخش‌های غار را به دقت با چشمان خود رصد کرده تا هیچ صحنه‌ای از مقابل چشمانتان محو نشود و در عین حال به صحبت‌های راهنما هم گوش دهید تا اطلاعات بیشتری درباره غار به دست آورید. توصیه ما به شما این است که به هنگام ورود به این غار حتما لباس گرم بپوشید، زیرا دمای این غار پایین بوده و محیط خنکی دارد.

نوشتهٔ پیشین
شهر همدان | همدان را بیشتر بشناسید
نوشتهٔ بعدی
مجموعه تفریحی و تاریخی گنجنامه

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست