آشنایی با غذاهای محلی کردستان

آشنایی با غذاهای محلی کردستان

بهار کردستان بهشت ایران است. در سفر به کردستان و طبیعت ناب آن، قرار است غذاهایی بخورید که مواد تازه و سبزیجات معطر چاشنی آن است. شرایط اقلیمی و رواج دامداری و کشاورزی در کردستان، غذاهای این دیار را منحصر به فرد کرده است. در میان غذاهای محلی کردستان، فکر می‌کنید کدام یک با ذائقه‌تان سازگار باشد؟

در این مقاله از سایت همدان گشت تعدادی از لذیذترین و معروف‌ترین غذاهای محلی کردستان را از بین بی شمار غذاهای خوشمزه آن معرفی می‌کنیم تا اگر دوست داشتید در سفر به این استان آن‌ها را امتحان کنید و تجربه‌ای تازه کسب کنید. خیالتان هم راحت باشد که هزینه خورد و خوراک در کردستان نسبت به سایر استان‌ها ارزان‌تر است.

غذاهای محلی کردستان

آش دوغه وا یا دوخا
اش دوغه وا یکی از اشهای محلی و مورد علاقه ی مردم است که بیشتر در فصل سرد پخته میشود و طعمی ترش دارد که اکثرا دوغه وا را با نان محلی کلانه در کنار هم میخورند. اگر در فصلهای سرد به شهری همانند سنندج سفر کنید میتوانید در اکثر نقاط و رستوران ها این اش خوش طعم را سفارش بدهید.

قایرمه
قایرمه یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی کردستان است. برای تهیه قایرمه یا همان کنگر سوخاری، کنگرها را تمیز کرده سپس آن‌ها را به سس مخصوصی که غلظتی مانند ماست دارد آغشته و با روغن سرخ می‌کنند. مواد لازم برای تهیه سس عبارتند از: آرد، آب یا شیر، زعفران دم کرده، تخم مرغ، کره، زیره و نمک و فلفل. این را هم بگوییم که از آن‌جایی که کنگر بعد از فرودین به سختی پیدا می‌شود در ماه‌های دیگر سال معمولا کرفس را در این غذا جایگزین کنگر می‌کنند. این غذا معمولا با نان یا کته به همراه ماست چکیده سرو می‌شود.

نان‌های کردستان
در کردستان نان‌های مختلفی پخته می‌شود. شلکینه و برساق در میان نان‌های محلی کردستان خوشمزه و پرطرفدارند. شلیکینه نان زرد رنگی است که روی سینی‌های بزرگ (ساج) بر روی آتش پخته می‌شود. این نان مقوی از ترکیب آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره خرما و زعفران تهیه می‌شود. نان برساق نان دیگری است که در کرمانشاه، ایلام و لرستان نیز پخته می‌شود. خمیر نان برساق از ترکیب آرد و شیر به دست می‌آید. نان برساق نانی خوشمزه در سفره‌های افطار مردم کردستان است.

آشنایی با غذاهای محلی کردستانبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

غذاهای محلی کردستان

خورشت ریواس
خورشت ریواس یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان است. با توجه به اقلیم کوهستانی کردستان، گیاه ریواس به مقدار فراوان در این استان یافت می‌شود و خورشت آن غذایی معمول بین مردم به حساب می‌آید. مواد لازم برای تهیه این خورشت عبارتند از: ریواس، گوشت گوسفندی، نعناع، جعفری، پیاز، نمک و فلفل. آن‌هایی که غذای ترش دوست داشته باشند حتما از طعم این غذا خوششان می‌آید.

کلانه (که لانه)
کلانه ترد و خوش‌طعم است. سبزیجات مخصوص مثل پیازچه را خرد کرده و میان خمیری مخصوص و نازک می‌گذارند و سپس با روغن حیوانی یا کره سرخ می‌کنند. یکی از دلایل خوشمزگی این غذا پخت آن روی ساج (نوعی سینی مخصوص) است. کلانه برای کسانی که به غذاهایی مثل پیتزا علاقه دارند می‌تواند پیشنهاد ویژه‌ باشد. در کردستان، خوردن این وعده ساده و خوش‌طعم را از دست ندهید.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با مناطق گردشگری کوهستانی
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با جاذبه های گردشگری روسیه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست