آشنایی با جاذبه های دیدنی خوزستان

آشنایی با جاذبه های دیدنی خوزستان

استان خوزستان دارای قدمتی دیرینه می‌باشد و جاذبه‌های گردشگری خوزستان به واسطه قدمت 9000 ساله این منطقه از ارزش و اهمیت تاریخی بسیار زیادی برخوردار هستند. قدیمی‌ترین منطقه فلات ایران با داشتن اماکن دیدنی زیبا، منحصر بفرد و خاص و همچنین خاکی پربرکت، کوهستان، دریا، دشت، رودخانه، جلگه، بیابان و مردمانی خونگرم و مهمان نواز موجب شده هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب کند.

برای سفر به استان خوزستان و تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه مانند زیگورات چغازنبیل و کاخ آپادانا شوش، سازه‌های آبی شوشتر، آبشار شوی دزفول، رود کارون، مسجد رنگونی‌های آبادان، دریاچه سد دز، آرامگاه دانیال نبی و قلعه تاریخی شوش، طبیعت زیبای تالاب هورالعظیم و دیگر جاذبه‌های گردشگری خوزستان فصل بهار به دلیل خنک بودن آب و هوا بهترین زمان می‌باشد.

وب سایت گردشگری همدان گشت قصد دارد این اماکن و جاذبه‌های دیدنی خوزستان را به شما معرفی نماید تا بتوانید برای سفری خاطره انگیز به این منطقه اطلاعات لازم را داشته باشید.

جاذبه های گردشگری خوزستان

استان خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و هم مرز بودن با عراق و نزدیکی به خلیج فارس، اهمیت استراتژیکی بالایی دارد. همچنین نفت‌خیز بودن این استان هم باعث افزایش اهمیت آن شده است.

بقعه دانیال نبی
دانیال نبی، یکی از پیامبران الهی از قوم بنی اسرائیل و نسل داود نبی بوده که در تمام ادیان، مورد احترام واقع شده است. دانیال نبی تاریخچه بسیار جالب و شگفت‌انگیزی دارد و بر اساس روایت‌های مختلف پس از مرگ در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح، او در بابل زندگی می‌کرد و پس از مرگ، پیکر پاکش را در شرق رودخانه شاوور دفن کردند.

 رودخانه کارون
کارون را می‌توان به عنوان طولانی‌ترین رودخانه بزرگ ایران دانست که مهد شکل‌گیری نخستین تمدن‌ها در ایران بوده است. رود کارون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از ارتفاعات زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد، اما باید مسیر طولانی هزار کیلومتری را تا اروندرود بپیماید و در راه از استان و شهرستان‌های زیادی عبور خواهید کرد. این مسیر طولانی بی‌حکمت نیست و برای مردم استان‌ها و شهرستان‌های مختلف، نمادی از ادامه زندگی است.

رود کارون برای خوزستان، یک نعمت بسیار بزرگ است و مشاغل زیادی در کنار آن، شکل گرفته است. کشتی‌رانی، کشاورزی و تولید برق، تنها گوشه‌ای از نیازمندی‌های استان خوزستان است که با رود کارون تامین می‌شود، اما نباید از زیبایی فوق‌العاده آن در کنار پل سفید اهواز غافل شوید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی خوزستانبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

رود کارون با تاریخچه فوق‌العاده‌ای که دارد، همانند یک نگین در استان خوزستان می‌درخشد و می‌توان ساعت‌ها به تماشای آن نشست.

کاخ آپادانای داریوش در شوش؛ بازنمای شکوه ایران کهن

نمی‌توان از تاریخ تمدن صحبت کرد و اسمی از شوش نیاورد. شوش شهری‌ست باستانی و از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته شده جهان که فعالیت‌های باستان‌شناسی در آن هنوز ادامه دارد. شوش از جاهای دیدنی خوزستان است که هزاران سال مرکز تمدن مهم ایلامیان و در دوره هخامنشیان نیز پایتخت سیاسی بوده است. داریوش بزرگ در حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد، دستور ساخت کاخ بزرگی به سبک کاخ‌های تخت جمشید را در شوش صادر کرد. کاخی که بعدها به کاخ زمستانی شاهان هخامنشی تبدیل شد.

زیگورات چغازنبیل ؛ پرستشگاهی به سوی آسمان
زیگورات‌ها نیایشگاه‌هایی باستانی بودند که به صورت پله پله به سوی آسمان برافراشته می‌شدند تا نیایشگران، نزدیکی بیشتری با کائنات و خدای خود احساس کنند. زیگورات در لغت هم به معنای بالارفتن به سوی آسمان است و از لحاظ باستانی و میراث ملی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. زیگورات چغازنبیل شوش بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بنای باقی‌مانده از این نوع است که به عنوان اولین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته.

خاورشناسان آن را نخستین ساختمان مذهبی ایران می دانند و جامعه جهانی برای آن ارزشی استثنایی قائل است. به نظر می‌رسد این میزان پیشتاز بودن در نوع خود دلایل کافی برای بازدید از یک بنا را در اختیارمان بگذارد. خود ساختمان بنا، از راهروهایی تو در تو تشکیل شده که بازدیدکننده را به سمت طبقه بالایی هدایت می‌کنند و این الگو تا بالاترین طبقه تکرار می‌شود. البته امروزه از ۵ طبقه زیگورات چغازنبیل فقط ۲ طبقه باقی مانده است. اما همچنان شکوه باستانی آن پابرجاست.

طبیعت بکر و دیدنی زراس
وجود فضای سرسبز و طبیعت بکر در استان خوزستان ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب به نظر برسد، اما این استان از طبیعت و فضای سرسبز فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در صورتی که قصد دارید در جنوب کشور و استان خوزستان به یک طبیعت سرسبز و فوق‌العاده شگفت‌انگیز سفر کنید، زراس را فراموش نکنید.

منطقه دیدنی زراس که لقب بهشت خوزستان را به خود اختصاص داده است، فقط 14 کیلومتر از شهر دهدز فاصله دارد؛ شهر دهدز از توابع شهر ایذه است. در زراس شاهد دریاچه، کوه‌های سرسبز، آبشار شیوند، باغ‌های وسیع و مناطق سرسبز خوزستان خواهید بود که دل هر مسافر و گردشگری را می‌برد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی خوزستانبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

قلعه شوش ، تلفیق تاریخ و معماری دو ملت از جاهای دیدنی خوزستان

زمانی که باستان‌شناسان فرانسوی در دوره قاجار مشغول تحقیق و اکتشاف در شهر تاریخی شوش بودند، ژاک دو مورگان فرانسوی، عملیات ساخت قلعه شوش را کلید زد. این قلعه به منظور اسکان باستان‌شناسان خارجی و نیز نگهداری آثار باستانی مکشوفه ساخته می‌شد و برای این کار، بلندترین نقاط تپه‌های شوش یعنی آکروپل انتخاب شد.

اگرچه معماری قلعه و پلان ذوزنقه‌ای شکل آن کاملا یادآور بناهای قرون وسطایی فرانسوی است، اما نکنه جالبی که در ساخت آن وجود دارد، استفاده از آجرهایی است که از کاخ آپادانای داریوش در شوش به دست آمده. علاوه بر آن برخی از آجرهای استفاده شده در قلعه نیز نقش خطوط میخی زیگورات چغازنبیل را بر خود دارند. با این وصف می توان قلعه شوش را ترکیب خوشایندی از تاریخ و معماری ایرانی و اروپایی دانست که در شهر باستانی شوش خودنمایی می‌کند.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با جاذبه های گردشگری آلمان
نوشتهٔ بعدی
جاهای دیدنی کانادا: مقصدی عاشقانه با مناظری زیبا

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست