آشنایی با جاذبه های دیدنی خراسان شمالی

آشنایی با جاذبه های دیدنی خراسان شمالی

خراسان شمالی به مرکزیت شهر بجنورد درشمال شرق ایران واقع شده است. این استان با مصوبه دولت در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، تشکیل شد. این استان از نظر موقعیت جغرافیایی؛ از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است. آثار کشف شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد. محوطه باستانی معروف به پهلوان و تپه حیدران جاجرم، قدمتی بیش از ۱۲ هزار سال دارند.

در ادامه شما را با بهترین جاذبه های این استان و شهرهای زیبای آن آشنا خواهیم کرد، برای ادامه این سفر با ما تا انتهای این مقاله گردشگری از سایت همدان گشت همراه باشید.

جاهای دیدنی خراسان شمالی

این استان بدلیل زبان و قومیتهای گوناگون از نظر فرهنگی و هنری بسیار درخشان و مورد توجه گردشگران است. آثار تاریخی و طبیعی استان خراسان شمالی بسیار متعدد و گیرا بوده و برخی از آنها منحصر بفرد میباشند. جنگلهای انبوه و حفاظت شده این استان در برگیرنده جانوران و گیاهان ویژه و خاص ایران و حتی آسیا و جهان است.جاذبه های گردشگری و تاریخی خراسان شمالی

ارگ تاریخی بلقیس از جاذبه های دیدنی خراسان شمالی

از جاذبه های زیبا و باشکوه استان خراسان شمالی می‌توان به ارگ تاریخی بلقیس اشاره کرد، قدمت بنای آن به چهار هزار سال هم می‌رسد، زمان ساخت آن به دوره حکومت اسلامی در ایران باز می‌گردد اما یافته ها و شواهد موجود در این بنا تاریخ آن را به دوره صفویه نیز ربط می‌دهد که یکی از زیبا ترین و بزرگ ترین بنا های گلی و خشتی کشور ایران نیز به شمار می‌رود.

اجزای موجود در این منطقه شامل مقبره شیخ آذری، برج و بارو، منار تپه، آب انبار، کاروانسرا، کوره سفالگری، بازار، یخدانها و…می‌شود که می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید که در جنوب غرب شهر اسفراین و در فاصله ۳ کیلومتری آن قرار دارد.

عمارت مفخم
یکی از شاخص ترین معماری های دوره ی قاجار در استان خراسان شمالی و در شمال شرق شهر بجنورد قرار گرفته است، عمارت مفخم همراه با بناهایی مانند کلاه فرنگی، حوضخانه، آیینه خانه و سردر باغ مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می دادند.این بنا در دوره ی حکومت ناصرالدین شاه و در سال 1300 هجری قمری به دستور یار محمدخان شادلو ساخته شد و محل برگزاری مراسمات و میهمانی های رجال سیاسی بوده است.بنای این عمارت دو طبقه با ابعاد 50 در 23 متر و با ارتفاع 9 متر می باشد که در مجموع شامل 34 اتاق و دو تالار بزرگ است و با آیینه کاری و گچبری و کاشیکاری تزیین شده است.

قلعه صعلوک خراسان شمالی
قلعه صلعوک دژی استوار بر جبهه جنوبی ارتفاعات سالوک است که قدمت آن به قرون۶-۷ هجری می‌رسد و در متون تاریخی مختلف از آن یاد شده است. این قلعه برفراز یک صخره منفرد با دیواره‌های پرتگاهی ساخته شده که دسترسی و تسخیر آن را در زمان آبادانی و حیات قلعه بسیار دشوار ساخته است.

در داخل قلعه بقایای تاسیساتی همانند انبار آذوقه و غلات، حمام، آسیاب، زندان و مقر فرمانده قلعه و سایرین وجود دارد که مجموع مساحت قلعه را به بیش از یک هکتار می‌رساند و قلعه صلعوک از نظر وسعت و موقعیت بسیار صعب العبور و یکی از مهمترین قلاع نظامی دوره اسلامی در شمال خراسان است.

گردشگاه بش قارداش از جاذبه های گردشگری خراسان شمالی

گردشگاه بش قارداش از جاهای دیدنی بجنورد است و در هفت کیلومتری ‌آن، در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد. این مجموعه با محوطه‌ای زیبا، درختان سر به فلک کشیده و استخرهای آب قدمتی دیرینه دارد. مکان تفریحی بش قارداش دارای ساختمان بقعه‌ای است که براساس نظر محققان فرم معماری آن در هیچ یک از آثار معماری ایران مشاهده نشده و صرفا به دست هنرمندان بجنوردی ساخته شده است. بش قارداش امروز از مناطق نمونه گردشگری و مهم و مجموعه‌ای است تاریخی- تفریحی که آب چشمه آن از معروف‌ترین آب‌های معدنی شرق کشور به شمار می‌رود. آب چشمه بش قارداش در آبشناسی پزشکی جهت درمان بیماریهای تغذیه‌ای، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتی‌های دستگاه ادراری اهمیت خاصی دارد. این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۵۷۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی خراسان شمالیبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

چشمه آب درمانی مختومی

قدمت چشمه درمانی مختومی شیروان مربوط به زمان خوارزمشاهیان می باشد. این چشمه به عنوان یک جاذبه گردشگری در شهر شیروان قرار دارد ولی به علت اطلاع رسانی نشدن برای مردم استان و کشور ناشناخته مانده است. این چشمه با جاده اصلی مشهد به استان های شمالی کشور تنها40 کیلومتر فاصله دارد و به دلیل داشتن ماده گوگردی برای امراضی نظیر رماتیسم ، درد مفاصل و بخصوص جوش های بدن اثرگذار است.

قلعه جلال الدین گرمه
از برجسته ترین قلعه های قدیمی و نظامی این استان می‌توان به قلعه تاریخی جلال الدین گرمه اشاره کرد، ساخت بنای آن به قرون ششم تا هفتم هجری بازمی‌گردد که در غرب شهرستان گرمه و در پنج کیلومتری آن بر روی تپه ایی نسبتا مرتفع و بلند واقع شده است، بافت بدنه آن از آجر، سنگ، ساروج و ملات می‌باشد که شش برج مدور و پلانی شش گوش دارد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
جاهای دیدنی ونکوور: یکی از زیباترین شهرهای دنیا
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با جاذبه های گردشگری آلمان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست