آشنایی با جاذبه های دیدنی خراسان رضوی

آشنایی با جاذبه های دیدنی خراسان رضوی(مشهد)

در این مطلب قرار است بهترین جاذبه های دیدنی خراسان رضوی را معرفی کنیم .از شهرهای مهم استان خراسان رضوی می توان به نیشابور ، سبزوار ، تربت حیدریه ، فریمان ، سرخس ، تربت جام ، کاشمر ، قوچان ، کلات اشاره کرد . با قرار گرفتن حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان خراسان رضوی بسیار به لحاظ توریستی دارای اهمیت بوده است. شهر مذهبی مشهد که بزرگترین پایتخت مذهبی ایران است از مهم ترین قطب های گردشگری در خراسان رضوی است و از این جهت توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند. علاوه بر این مکان های دیدنی خراسان رضوی شامل جاذبه های طبیعی مختلف نیز هستند.

جاذبه های گردشگری مشهد را بشناسید

استان خراسان رضوی یکی از قسمت های استان خراسان است که در نیمه شمال شرقی ایران و در همسایگی کشور ترکمنستان واقع شده است. وسعت این استان حدود ۱۱۸۰۰۰ مترمربع می باشد و جزو بزرگترین استان های ایران محسوب می شود. شهرت این استان به دلیل وجود آرامگاه حضرت امام رضا علیه السلام در شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی می باشد. این استان از ۲۸ شهرستان تشکیل شده است.

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) یکی از مشهورترین جاذبه‌ های گردشگری مشهد و ایران است. سالانه میلیون‌ها نفر زائر از ایران و جهان برای زیارت شاه خراسان روانه مشهد می‌شوند. حرم علی ابن موسی الرضا (ع) در طول تاریخ بارها و بارها دچار تغییر و توسعه قرار گرفته است. نکته قابل‌توجه اینکه طبق روایت‌‌های تاریخی ایشان شخصا در سفر به مرو، محل حرم رضوی را مشخص کرده‌اند.

کوه سنگی، معروف ترین مکان های تفریحی مشهد

کوه سنگی (Kuh Sangi) و یا به عبارتی دیگر کوسنگی، یکی از بزرگ ترین پارک های مشهد است. این مجموعه ی تفریحی و علمی در خود دو تا از رشته کوه های بینالود را دارد. از پارک کوه سنگی تا شهر مشهد خیابانی بسیار سر سبز قرار گرفته که معروف ترین خیابان این شهر می باشد. این شهرت و توجه به کوه سنگی از جاذبه های مشهد گویی از دوره های قدیم بوده است زیرا حتی می گویند که شاه عباس صفوی در این منطقه تاج گذاری کرده است. بهترین زمان برای سفر به کوه سنگی با توجه به آب و هوای شهر مشهد، بهار و تابستان است اما پاییز و زمستان کوه سنگی هم دیدنی است.

مسجد گوهر شاد مشهد

مسجد زیبای گوهر شاد در جنوب حرم رضوی واقع شده است که با معماری و کاشی کاری هنرمندانه خود که به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ، در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شده و از پر بازدید ترین و شلوغ ترین مساجد ایران می باشد. این مسجد مقدس و زیبا طی سال های گذشته بارها به دلیل عوامل طبیعی و سیاسی آسیب هایی دیده است، ولی زیباتر از قبل همچنان در جوار حرم میزبان زائران این سرا می باشد.

صحن مسجد گوهرشاد وسعتی در حدود ۲۸۰۰ متر مربع دارد. دیوارهای داخلی این بخش از مسجد با سنگ های تیره تزیین شده است. کف صحن به وسیله سنگ های شش گوشه پوشش داده شده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پارک وکیل‌ آباد مشهد

پارک وکیل‌آباد که در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل‌آباد شناخته می‌شده از تفرجگاه‌های قدیمی و زیبای مشهد است که در جنوب غربی مشهد و انتهای بلوار وکیل‌آباد واقع شده است. وکیل‌آباد به علت قدمت خود و قرار گرفتن در دره‌ای با صفا و هوای مطبوع از دیرباز مورد توجه اهالی شهر و مسافران بوده است. این پارک جنگلی، در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط مالک آن، حسین آقای ملک، به‌صورت رسمی وقف استفاده عموم و به شهرداری مشهد واگذار شد.

آب و هوای غالب در این پارک به اندازه ای خوب است که به منطقه ییلاقی مشهد معروف شده است. علت آن هم این است که در نزدیکی طرقبه واقع می باشد.

دریاچه چشمه سبز، یکی از جاذبه های دیدنی خراسان رضوی

دریاچه چشمه سبز (Spring Green) یکی از جاذبه های طبیعی مشهد است که خیلی معروف می باشد. این دریاچه در ۲۰ کیلومتری روستایی به نام گلمکان قرار گرفته و تنها ۵۰ کیلومتر با مشهد از سمت غرب فاصله دارد. این دریاچه نزدیک به ۱۵ هکتار وسعت دارد و از آبش برای آبیاری زمین های کشاورزی و باغات اطراف هم استفاده می شود. نام های دیگر این دریاچه که از جاذبه های مشهد به شمار می رود، چشمه سوز و چشمه سو است.

مقبره ی تاریخی فردوسی از مناطق گردشگری مشهد

مقبره ی فردوسی (Tomb of Ferdowsi) یکی از جاذبه های مشهد است که نامش در بین با ارزش ترین دیدنی های این شهر قرار گرفته. این آرامگاه داستان های بسیاری را از زمانی که ساخته شد تا به امروز پشت سر گذاشته است. این آرامگاه در ۲۰ کیلومتری مشهد و در نزدیکی روستای پاژ (فاز) با ۲۸ کیلومتر فاصله قرار گرفته است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی خراسان رضویبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

آرامگاه نادرشاه افشار از مناطق گردشگری خراسان رضوی

مشهد یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در ایران و جهان است و از همین رو سفر به مشهد از پرطرفدارترین سفرهای زیارتی در میان ایرانیان و شیعیان به شمار می‌رود. اما جاذبه‌های گردشگری مشهد علاوه بر حرم مطهر امام هشتم (ع)، گستره وسیع و متنوعی را در بر می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی و گردشگری مشهد، آرامگاه نادر شاه افشار، جهانگشای شرق است.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با جاهای دیدنی ارمنستان
نوشتهٔ بعدی
جاهای دیدنی ونکوور: یکی از زیباترین شهرهای دنیا

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست