آشنایی با جاذبه های دیدنی سیستان و بلوچستان

آشنایی با جاذبه های دیدنی سیستان و بلوچستان

وقتی لیست استان‌های پربازدید ایران را بنویسیم، احتمالاً سیستان و بلوچستان را جزو اولین‌ها نمی‌آوریم. جاذبه های سیستان و بلوچستان به اندازه دیگر مقاصد گردشگری داخلی برای گردشگران شناخته‌شده نیست،، به عقیده بسیاری از ما،استانی محروم است که جاهای دیدنی قابل توجهی ندارد. در این مقاله از سایت گردشگری همدان گشت این تصورات شما را تغییر خواهیم داد. علیرغم بسیاری از مشکلاتی که این استان دارد، جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان یک لیست طولانی و در عین حال شگفت‌انگیز هستند.

جاذبه های دیدنی سیستان و بلوچستان

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان می‌توان به آثار باقی مانده از شهر سوخته با قدمت 5 هزار سال، کوه خواجه و آتشکده و کاخ آن متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، قلعه حیدرآباد خاش، درخت 1200 ساله ده پابید، قلعه بمپور، قلعه دامن، قلعه چهل دختر، روستای جهانی سفال کلپورگان و … اشاره نمود.

شهر سوخته

یکی از ارزشمندترین مناطق باستانی کشورمان که نام آن نیز در زمره آثار جهانی به ثبت رسیده‌است، شهر سوخته است. این منطقه در فاصله پنجاه کیلومتری از شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است و پیشینه تاریخی آن به بیش از ۵۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. گفتنی است به سبب اهمیت و ارزشی که کارشناسان حوزه باستان‌شناسی برای این منطقه برخوردار هستند و همچنین تعداد آثار کهنی که در این منطقه کشف شده‌اند، به آن نام‌های دیگری نظیر شهر علم و شهر هنر نیز داده‌اند. در خصوص نام‌گذاری این شهر به شهر سوخته نیز دلایل مختلفی از سوی کارشناسان تاریخ و باستان شناسی مطرح شده‌ است که گاه در تضاد با یکدیگر قرار دارند، اما آنطور که از اغلب نظریه‌ها بر می‌آید وجود لایه‌های خاکستر در خاک این منطقه نشان از آن دارد که این مکان در گذشته چندین بار دچار آنش‌سوزی شده‌است که دلایل آن هنوز هم نامعلوم است.
ظروف سفالی، اسکلت‌های قدیمی پیکره انسانی، ابزارهای دست ساز فلزی و مهرهای دوران ایلامی از جمله آثار مکشوفه در این منطقه بشمار می‌روند که طی کاوش‌های باستان‌شناسان ایرانی و خارجی در این منطقه بدست آمده‌اند. یکی از جالب‌ترین کشفیات این منطقه مربوط به یک قبر قدیمی با قدمت ۲۸۰۰ ساله است که پیکره یک زن جوان در آن بوده‌است و یکی از چشم‌های او مصنوعی بوده‌است. کشف این چشم مصنوعی نشانگر انجام اعمال جراحی و پیشرفته بودن سطح دانش مردمان این منطقه در زمان گذشته‌است.

ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره‌ای چابهار یا دریا بزرگ، به یکی از تفرجگاه‌های مردم چابهار تبدیل شده است. موج‌های سهمگین بعد از برخورد با صخره‌های کنار ساحل چندین متر به هوا پرتاب می‌شوند که جلوه‌ی بی‌نظیری به این ساحل می‌دهند. ارتفاع این امواج به ۱۵ متر می‌رسد و در فصل مرداد و مصادف با وزش بادهای موسمی است.برخورد موج ها و صخره ها همیشه دیدنی و زیباست.موجهائی به ارتفاعی حدود ۳-۵ متر همیشه باعث هیجان و صحنه هائی بی بدیل می شود. واکنش دیگر مردم به این موجها بعضی مواقع از متن ماجرا بیشتر توجه ها را به خود جلب می کند. بدنیست گاهی بی پروائی و شجاعت خود را محک بزنید و برای دریا دلبری کنید. البته از حیطه امن و عمومی خارج نشوید و خطر نکنید. سواحل پارک گردشگری چابهار (دریای بزرگ) همه روزه میزبان گردشگران بسیاری است که شاهد تلاطم امواج دریا به صخره ها و چشم انداز های دلنواز آن هستند. چشم اندازهایی که شاید کمتر سواحلی در ایران دارای چنین مناظر و جذابیتی باشند. در این مکان شما میتوانید طعمی از غذاهای مختلف دریایی را تجربه کنید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی سیستان و بلوچستان

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

جاذبه های سیستان و بلوچستان

قلعه چهل دختران زابل

قلعه چهل دختران در شمار دیدنی‌های سیستان و بلوچستان قرار دارد که در روستایی به نام کوه خواجه و در شهرستان زابل قرار گرفته‌است. وجه تسمیه نام گذاری این منطقه به افسانه‌ها و روایت‌هایی است که از گذشته در میان اهالی روستا ذکر شده‌است. بر طبق این روایات قدیمی این منطقه محل سکونت چهل دختر مجرد بوده‌است که با یکدیگر زندگی می‌کردند و همیشه صدای شادی و هلهله آنها از این منطقه به گوش ساکنان روستا می‌رسیده‌است تا این که جادوگری با یک طلسم خاص به زندگی آنها پایان داده‌است و ثروت این دختران نیز در همان محل مدفون شده‌است. گذشته از داستان‌هایی که در این باره نقل می‌شوند، این منطقه شامل یک قلعه باستانی است که از جنس سنگ و خاک رس ساخته شده‌است قدمت آن به عهد ساسانیان باز می‌گردد و از این رو از جمله مناطقی است که برای حفاری‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قلعه بمپور
بیایید در میان این همه آثار تاریخی با معروف ترین قلعه سیستان و بلوچستان آشنا شوید . قلعه بمپور که افسانه‌های جالبی نیز درباره آن گفته می‌شود، در ۲۴کیلومتری ایرانشهر و ۱کیلومتری شمال بمپور واقع شده است. اما می‌رسیم به افسانه‌های این قلعه.

از نظر عامه مردم این قلعه متعلق به پسر اسفندیار، بهمن، است و در ابتدا نام آن به صورت بهمن پور بوده و به مرور زمان به بهمپور تغییر نام داده است. همان طور که می‌دانید پور به معنای پسر است.

حالا می‌رسیم به عمر و قدمت این قلعه. باستان‌شناسان می‌گویند این قلعه به زمان ساسانیان و اشکانیان برمی‌گردد؛ با این وجود مردم عقیده دارند این قلعه به دستور نادر شاه ساخته شده است. باید بدانید که به هر دلیلی تصور عامه درباره این قلعه درست نبوده و بسیار قدیمی‌تر از این حرف‌ها است.

قلعه بمپور در زمان خودش اهمیت بسیاری داشته و از مهم‌ترین قلعه‌های نظامی آسیا محسوب می‌شد. این قلعه در دو بخش‌ با ارتفاع‌های متفاوت و با مصالحی مانند خشت خام روی تپه‌های مصنوعی به ارتفاع ۸۰ متر ساخته شده‌ است. اگر به غرق شدن در تاریخ ایران‌زمین علاقه‌مندید، قلعه بمپور یکی از آن جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است که شما را به وجد می‌آورد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با محبوب ترین غذاهای هنگ کنگی
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با جاهای دیدنی فارس

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست